Sunday, September 27, 2009

Tajuk 13:Langkah-langkah yang perlu diambil untuk memastikan keselamatan kanak-kanak terjamin

Pada zaman ini, kehilangan kanak-kanak sering dipaparkan dalam berita serta muka depan akhbar.Situasi sebegini, membimbangkan ibu bapa mengenai keselamatan anak-anak mereka.Untuk memastikan perkara macam ini daripada tidak berlaku lagi, kanak-kanak haruslah diajar mengenai keselamatan sejak mereka kecil lagi. Ibu bapa haruslah menasihati anak-anak mereka agar tidak berjalan di lorong-lorong serta jalan-jalan yang sunyi secara bersendirian. Kanak-kanak haruslah digalakkan untuk sentiasa berjalan secara berkumpulan.

Ada beberapa cara-cara untuk memastikan keselamatan kanak-kanak terjamin.Pertama ibu bapa perlu menyuruh anak-anak mereka agar tidak bercakap dengan orang luar yang mereka tidak kenali . Ibu bapa juga harus melarang anak-anak mereka daripada mengambil makanan serta minimuan daripada mereka yang tidak dikenali. Setiap ibu bapa juga mestilah menghantar anak-anak mereka ke kelas-kelas seni mempertahankan diri seperti taekwando, karate, silambam dan silat. Jika kanak-kanak tahu seni mempertahankan diri, mereka boleh pertahankan diri mereka apabila mereka didekati ddengan orang yang tidak dikenali.


Kerajaan juga perlu mengadakan kempen-kempen mengenai keselamatan kanak-kanak supaya menyedarkan ibu bapa tentang bahaya-bahaya yang mungkin dihadapi oleh kanak-kanak. Kerajaan bolehlah mengadakan kempen-kempen bergerak untuk kemudahan masyarakat. Kempen-kempen bergeraj sebegini juga mampu menyampaikan informasi serta maklumat ke kawasan-kawasan pedalaman.

Selain itu,pihak berkuasa seperti polis juga perlulah mengadakan rondaan secara aktif di kawasan-kawasan yang kurang dipenghuni oleh orang supaya tidak memberi peluang untuk penculik bersembunyi di tempat macam ini. Rondaan juga haruslah dilakukan pada waktu malam. Disamping itu, rondaan perlu diperbanyakan di kawasan-kawasan yang sibuk seperti pasar malam serta kawasan hiburan. Hal ini demikian tempat-tempat sebeginilah yang sering kali menjadi tempat kanak-kanak hilang.

Kerajaan perlu mestilah menjatuhkan hukuman berat yang setimpal kepada penjenayah terutamanya penculik kanak-kanak. Dengan mengenakan hukuman yang berat, orang yang tidak bertanggungjawab ini akan berasa takut untuk melakukan penculikan serta jenayah-jenayah yang lain terutamanya terhapad kana-kanak. Hukuman berat ini akan menjadi pengajaran yang bagus kepada mereka yang tidak ragu-ragu untuk melakukan kesalahan. Setiap sekolah haruslah memasang CCTV di sekitar kawasan sekolah masing-masing supaya keselamatan kanak-kanak lebih terjamin.

Kesimpulannya, kehilangan kanak-kanak ini tidak haruslah dipandang seperti perkara yang ringan. Malah haruslah ditangani dengan segera. Semua pihak haruslah berganding bahu agar masalah kehilangan kanak-kanak dapat dibasmi sama sekali

1 comment: