Sunday, September 27, 2009

Tajuk 4:Peranan ibu bapa menggalakan anak-anak menceburi bidang sukan

Kebanyakan ibu bapa pada zaman ini amat mementingkan keputusan akademik anak-anak mereka. Oleh itu bebanyakan daripada mereka tidak mengalakan anak-anak mereka untuk menyertai aktiviti –aktiviti kokuikulum yang diadakan di sekolah. Mereka berpendapat bahawa aktiviti-aktiviti seumpama ini tidak begitu penting serta hanya merugikan masa anak-anak mereka. Tambahan pula ,para pelajar pada zaman ini pula sangat sibuk menghadiri tusyen dan tidak meluangkan banyak masa untuk menghadiri aktiviti kokurikulum yang diadakan di sekolah.

Ibu bapa perlulah memgalakkan anak-anak mereka untuk sentiasa aktif dalam menceburi aktiviti kokurikulum yang dianjurkan.Hal ini demikian kerana, aktiviti kokurikulum terutamanya aktiviti sukan amatlah penting dalam kehidupan serta masa depan anak-anak mereka.Ibu bapa bolehlah memainkan peranan mereka dalam mengalakan anak-anak mereeka menceburi bidang sukan.

Antara peranan ibu bapa adalah, sentiasa memberikan motivasi ,tunjuk ajar serta sokongan padu untuk anak-anak mereka supaya menyertai aktiviti kokurikulum terutamanya dalam bidang sukan.Antara akitiviti sukan yang terdapat di sekolah ialah badminton,bola sepak,bola tampar,bola keranjang, sepak takraw,hoki, tenis ping pong dan sebagainya.

Ibu bapa juga tidak harus memberi tekanan kepada anak-anak dalam pretasi akademik anak-anak mereka.Mereka juga tidak harus mengharapkan keputusan yang sangat cemerlang daripada anak-anak mereka. Ibu bapa juga tidak harus menbandingkan keputusan anak-anak dengan pelajar-pelajar yang lain. Sebaliknya,mereka harus meyokong keputusan yang dimiliki oleh anak-anak mereka. Hal ini kerana setiap anak-anak mempunyai kemampuam akademik yang berbeza.

Ibu bapa juga boleh menghantar anak-anak mereka ke persatuan-persatuan sukan atau kelab-kelab sukan yang lain di luar sejak kecil lagi.Perkara ini secara tidak langsung akan menarik perhatian anak-anak mereka terhadap sukan. Justeru,anak-anak akan lebih giat lagi dalam akitiviti kokurikulum yang diadakan di sekolah.

Kesimpulannya, bidang sukan yang terdapat dalam aktiviti kokurikulum amatlah pernting dan berharga kepada anak-anak. Tambahan pula, pada masa kini ,untuk memasuki IPTS dan IPTA , keputusan kokurikulum turut memainkan peranan yang sangat besar. Oleh itu semua pihak haruslah berganding bahu agar anak-anak muda pada masa kini akan lebih giat untuk menyertai aktiviti-aktivit yang seumpama ini. Ibu bapa haruslah memainkan serta melaksanakan tanggungjawab mereka dengan mengalakkan anak-anak mereka untuk menceburi bidang sukan.

3 comments: